هرس درخت گردو

آتاش نهال
هرس درخت گردو
هرس درخت گردو از قدیم تا به امروز عملی بسیار مهم بوده است. چرا که میوه خشکبار گردو یکی از اصلی ترین نهال های پر رونق در ایران است و هرس کردن آن از احمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله سعی داریم نحوه صحیح هرس کردن درختان گردو را به شما بیاموزیم.
هرس درخت گردو

درختان گردو به دو دسته از نظر باردهی تقسیم می شوند.

1.    باردهی از طریق جوانه های جانبی
2.    باردهی از طریق جوانه های انتهایی
در این دو نوع باردهی جوانه های انتهایی زیاد نیازی به هرس کردن ندارند و فقط گاهی باید انها را به صورت تک هرس کرد. از انجایی که هرس کردن درختان به منظور بهبود کیفیت و از بین بردن شاخه های بدون جوانه است بهتر است اصول هرس کردن درخت گردو را رعایت کنید از جمله از این نکات عبارتند از:
•    از بین بردن شاخه های بیمار و خشک شده و آفت زده
•    جایگزین کردن شاخه های تازه با شاخه های کهنه (جوان سازی درخت)
•    افزایش قدرت و رشد دهی سریع
•    حفظ تعامل ریشه و تاج درخت

هرس درخت گردو به منظور افزایش باردهی

تمامی درخت ها به منظور افزایش محصول و میزان باردهی البته با کیفیت هرس می شوند. بهترین زمان برای هرس درخت گدو هنگامی است که خواب است یعنی در اذر ماه تا دی ماه زمان خوبی برای هرس کردن درخت گردو است. چون درخت گردو رشد سریع و بسیار عالی دارد باید در هنگام خواب هرس شود.

نکات مهم هرس کردن درختان گردو

یک سری نکات در هرس کردن درخت گردو وجود دارد که نکات کلیدی هستند از جمله مثال همیشه سعی بر این داشته باشید که شاخه های پیر و آفت گرفته را از بین ببرید. و شاخه های جوان را جایگزین کنید. شاخه های اضافه را از بین ببرید مثل شاخه های که محصول نمی دهند و شاخه های بارده نیستند.

نکات کلیدی هرس دخت گردو

نکات کلیدی در رابطه با هرس درخت گردو همان نکاتی هستند که ذکر شده اند کلیدی ترین عمل این است که حتما این کارها را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
نکات کلیدی هرس دخت گردو

هرس درخت گردو از 1 تا 5 سالگی چگونه است؟

ارتفاع نهال گردونشانگر رشد نهال و سرعت باروری آن محسوب میشود. در نهال‌های بیش از 120 سانتیمتر؛ به ازای هر سانتیمتر ارتفاع بیشتر؛ 1 سال باردهی درختان به تاخیر میوفتد. به همین دلیل 1 سال پس از کاشت نهال؛ درخت را از ارتفاع 120 سانتیمتری به صورت مورب هرس نموده و برای جلوگیری از تجمع بیماری و آفات و نفوذ آب و پارازیت‌ها و خشکیدگی نوک ساقه بریده شده؛ محل برش را با چسب باغبانی بپوشانید.

هرس درخت گردو یک ساله

هرس سال اول مهم ترین هرس درخت به حساب میاید. در حالت کلی برای هرس درخت گردو یک ساله در آن زمان برای ایجاد 3 بازوی اصلی که زاویه باز نسبت به ساقه داشته باشند. جوانه اصلی را به نفع جوانه‌های فرعی قطع مینمایند. این مورد باعث میشود تا درخت در برابر بادهای تند و باردهی زیاد مقاومت بیشتری داشته باشد.

هرس درخت گردو در سال دوم چگونه انجام میشود؟

در سال دوم 2 هرس به نام به هرس زمستانه و هرس سبز انجام میشود.

هرس زمستانه درخت گردو

در هرس زمستانه درخت گردو 3 شاخه اصلی که در سال پیش نگاه داشته شده بود را برحسب ضخامت و میزان خشبی بودن چوب آنها بین 1 سوم تا 1 پنجم انتهایی جوانه بیرونی را قطع کنید. تا فرم جامی درخت به سمت بیرون کشیده شده و بازتر شود.

هرس سبز درخت گردو

برای کنترل رشد رویشی درخت؛ در فصل تابستان نوک شاخه‌ها را هرس نمایید. پاجوش‌ها را نیز قطع نمایید تا درخت فرم جارویی به خود نگیرد.

هرس درخت گردو در سال سوم و چهارم چگونه است؟

در سال سوم و چهارم هرس زمستانه انجام میشود.

هرس درخت گردو در سال پنجم چگونه است؟

در سال پنجم که سال باروری درخت است. اگر درخت قدرتمند باشد فقط نرک‌های غیر مفید را حذف نمایید.
هرس درخت گردو بارده چگونه انجام میشود؟

هرس درخت گردو بارده چگونه انجام میشود؟

هرس درخت گردو بارده به منظور کنترل اندازه درخت و حفظ قدرت رشد و باروری سیخک‌های درخت و تولید شاخه‌های جوان برای جایگزینی با شاخه‌های پیر و کم بارتر انجام میشود. در هرس شاخه‌های ضعیف و پیر و مزاحم حذف میشوند. در هرس نباید زیاده روی نمایید. یعنی قطع شاخه‌ها نباید بیش از 25 درصد باشد. چراکه به این ترتیب تعداد برگ‌های درخت که وظیفه تولید انرژی درخت را از طریق فتوسنتز برعهده دارند؛ کاهش میابد.

کلام آخر

در این مقاله آموختیم که چگونه و در چه زمان باید درخت گردو را هرس کنیم اگر که هنوز هم در هرس کردن درخت گردو خود شک دارید و نمی دانید چکار باید بکنید ! با کارشناسان ما در آتاش نهال تماس بگیرید و مشاوره کاملا رایگان دریافت کنید. آتاش نهال با بهترین مهندسان و کارشناسان کشاورزی پاسخ گوی شما عزیزان در 7 روز هفته بصورت 24 ساعته است.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان آتاش نهال ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

آتاش نهال و خدمات آن

آتاش نهال با قدمت بیش از نیم قرن و کسب تجربه های زیاد در امر نهالستان و فروش نهال طی سالیان دراز با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان ایران و پتانسیل زیاد در بخش کشاورزی در هر نوع آب و هوایی نسبت به مناطق موجود در کشور توانست با اصلاح گونه های مختلف درختان، و جمع آوری اکثر ارقام نهال کنار یکدیگر شما را برای انتخاب درست و خرید نهال برای زمین های کشاورزیتان کمک کند. خرید نهال میوه برای اقسا نقاط کشور و همسایگان مرزی، خرید نهال های زینتی و غیر مثمراز جمله خرید نهال صنوبر، خرید اینترنتی نهال که طی 2 سال گذشته با توجه به ورود در عرصه دیجیتال امکانی فراهم کرد تا هر فردی به راحتی بتواند انتخاب خودش را انجام دهد، حال میشود با خرید نهال پیوندی و اصلاح شده خاص آتاش نهال را انتخاب کنند و یا خرید نهال میوه دلخواه خود را از تیم ما درخواست کنند.به هر حال ما تمام دسته بندی های مورد نیاز برای هر منطقه از کشور عزیزمان را در اختیار شما میگذاریم، نهال بادام که برای مناطق کم اب بیشتر به درد میخورد شما میتوانید با خرید نهال بادام نسبت به آب و های منطقه خود به راحتی صاحب باغ پر باری بشوید این امر برای خرید نهال پسته پیوندی نیز مصداق بارزی است، یا خرید نهال گردو که در مجموعه آتاش نهال بیش از 17 نوع نهال گردو اصلاح شده داریم تا کاملترین پکیج خرید نهال گردوی پیوندی ایران را به شما معرفی کنیم. شما با وارد شدن به فروشگاه آتاش نهال میتوانید لیست قیمت نهال های ما را ببینید و مطمینا متوجه خواهید شد که قیمت تولید به مصرف نهال با قیمت دیگر همکارانی که واسطه هستند بسیار فاصله دارند.